WNI ditahan di Kedah

id WNI ditahan,Imigrasi Kedah

Penahanan WNI. (Foto : Harian Metro) (I)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Enam laki-laki warga Indonesia dan Myanmar ditahan Bagian Penegakan Kantor Imigrasi Malaysia (JIM) Kedah dalam operasi Ops Bersepadu di sekitar Sik dan Jitra semalam (11/6).

Menurut Harian Metro, Rabu, operasi dari jam 14.00 hingga jam 18.00 petang itu dilakukan di kolam peternakan ikan dan pembatas jalan raya di dua daerah itu.

Kepala JIM Kedah, Zuhair Jamaludin mengatakan 13 warga asing dari pelbagai negara diperiksa namun hanya enam yang ditahan.

Dari jumlah tersebut tiga diantara-nya warga Myanmar dan tiga lagi warga Indonesia berusia antara 30 hingga 40 tahun.

“Penyelidikan awal mendapati mereka melakukan pelbagai kesalahan mengikut Pasal 15(1)(c) Undang-Undang Imigrasi 1959/1963 yaitu tinggal melebihi dan Pasal 6(1)(c) Undang-Undang Imigrasi 1959/63 yaitu tidak memiliki dokumen perjalanan sah,” katanya.

Mereka ditahan di lokap (tahanan) Imigrasi, Bangunan Kementerian Dalam Negeri, Alor Setar untuk penyelidikan lebih lanjut sebelum diantar ke Depot Imigresen Belantik di Sik.

Zuhair mengatakan operasi itu disertai tujuh pegawainya serta dibantu 56 anggota Kantor Pengangkutan Jalan (JPJ) dan 21 anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Selain itu operasi turut disertai tujuh anggota Kantor Alam Sekitar (JAS), dua anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (KPK), 18 anggota Agensi Anti Dadah (Narkoba) Kebangsaan (AADK) dan lima dari PUSPAKOM,” katanya.

 


Pewarta : Agus Setiawan
Editor: Heru Dwi Suryatmojo
COPYRIGHT © ANTARA 2019

Komentar